sunnuntai 12. tammikuuta 2014

SUNNUNTAIN RAAKASUKLAAKOKEILU

Tein tänään jotain mitä en oo ikinä ennen tehny, nimittäin raakasuklaata! Mun on jo kauan pitäny tehä sitä ja eilen tuli sellanen olo, että nyt tai ei koskaan. Niinpä hain punnitse&säästästä kaakaovoita ja raakakaakaojauhetta. Googlailin netistä ohjeita ja päädyin tämmöseen (ohje löyty pure and simple -blogista):

85g raakakaakaovoita
100g raakakaakaojauhetta
1rkl hunajaa
kauranäkkileipää.

Rasva sulatetaan vesihauteessa, sekaan lisätään kaakaojauhe ja hunaja. Kaadoin massan pakastusrasioihin, jotka olin vuorannu leivinpaperilla ja vein ne parvekkeelle jähmettymään. Nyt säilytän niitä pakastimessa, sieltä voi sitten ottaa palasen kun haluaa :-)

Suklaasta tuli ihan hyvää, mutta ehkä vähän kitkerää mun makuun. Ens kerralla aion ehkä lisätä hunajaa ja nakkoa sekaan vaikka kuivattua aprikoosia. Tekotarpeita mulla jäi vielä moneen satsiin, joten tuun varmaan kertomaan täällä lisääkin näistä raakasuklaakokeiluista :-) (vaikka täähän ei nyt oo 100% raakasuklaata, koska tässä on tota kauranäkkäriä.) Tykkään muutenkin tummasta suklaasta, joten uskon että tästä tulee mulle tosi mieleinen herkku pienen kehitystyön jälkeen!

2 kommenttia :

  1. Ooh vaikuttaa kyllä lupaavalta, ois niin kiva tehä omaa raakasuklaata kyllä.
    Paljon nuo kaakaovoit ja -jauheet makso punnitse & säästässä ?

    Ja blogisi on ihana :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toi kaakaovoi makso noin 20 euroa, se oli sellanen 500 gramman paketti ja se kaakaojauhe makso muistaakseni noin 7 euroa/150g :-)

      ja voi kiiitos! :-)

      Poista